مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران با اشاره به اهمیت هماهنگی بین عروسک‌ها و بازی‌های تولید شده در استان با فرهنگ بومی مازندران گفت: معمولا پذیرش و تاثیرات این قبیل بازی‌ها بیشتر است.

به گزارش مازنا به نقل از روابط عمومي اداره كل كانون پرورش فكري كودكان ونوجوانان مازندران، قاسم عزیززاده گرجی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان اصلی‌ترین دستگاه متولی تولید و نظارت بر اسباب‌بازی‌ها و سرگرمی‌های سازنده نام برد و افزود: سالیان قبل عروسک‌هایی مانند دارا، سارا، مبارک و عمو نوروز را در کانون داشتیم.

وی با اشاره به توقف تولید این عروسک‌ها به‌دلیل نبودن شرکتی برای ساخت آن در ایران ادامه داد: اقداماتی در دست انجام است تا عروسک دارا و سارا در اندازه‌های مختلف تولید شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران اظهار داشت: کانون استان در زمینه تولید بازی و سرگرمی، توفیقاتی داشت و این آمادگی را دارد تا از طرح و ایده افراد، در این حوزه استفاده کند و طرح‌های برتر را به تولید انبوه برساند.

وی ادامه داد: کانون پرورش فکری استان، تولیدات بیرون از مجموعه خود را که مورد تایید کارشناسان مرکز باشد، خریداری کرده و در اختیار مراکز فرهنگی، هنری و فروشگاه‌های خود قرار می‌دهد.

عزیززاده گرجی با اشاره به اهمیت هماهنگی بین عروسک‌ها و بازی‌های تولید شده در استان با فرهنگ بومی مازندران بیان داشت: معمولا پذیرش و تاثیرات این قبیل بازی‌ها بیشتر است.

وی با اشاره به اهمیت بازی در دین اسلام گفت: امام صادق(ع) فرمودند فرزند خود را هفت سال آزاد بگذارید تا بازی کند و پیامبر اکرم(ص) خود در بازی کودکان شرکت می‌کردند.

این مسئول با تاکید بر انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان تصریح کرد: گروه و تناسب سن کودک در انتخاب اسباب بازی بسیار با اهمیت است.

وی ادامه داد: در حقیقت والدین با انتخاب درست اسباب بازی‌ها، نیاز دنیای واقعی کودک را تامین می‌کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری مازندران با بیان اینکه وسایل بازی کودکان تا سن یک سالگی باید سبک و صدادار و قابلیت حرکتی داشته باشد، شرح داد: اسباب بازی‌هایی مانند جغجغه، عروسک پارچه‌ای، توپ‌های نرم رنگارنگ، کاسه‌های پلاستیکی رنگارنگ، بادکنک و وسائل بادی شناور در آب مانند اردک بادی برای این سنین مناسب است.

وی ادامه داد: کودکان یک تا دو ساله، پی به تغییراتی که اعمال و رفتار آنها بر اشیا ایجاد می‌کنند، می‌برند و وسایلی مانند مداد و کاغذ، توپ در اندازه متوسط، پیچ و مهره‌های درشت پلاستیکی، مکعب‌های درشت خانه‌سازی، کتاب تصویری ساده، اسباب بازی چرخدار، ماسه، بیلچه پلاستیکی، آب پاش و سه چرخه برای این سنین مناسب است.

گرجی با بیان اینکه کودکان دو تا سه ساله این توان را دارند که اشیای مشابه را روی هم بچینند، افزود: در اختیار قرار دادن چنگال و چاقو برای چیدن در قفسه، استفاده از لوازم نقاشی متنوع مانند مداد شمعی، گچ، آب رنگ و مداد رنگی، خمیر بازی، گل رس و پازل با قطعات کم، در این سنین مناسب است.

وی ادامه داد: بچه‌ها در این سنین علاقه‌مند هستند تا از الاکلنگ، سرسره، تاب، مکعب‌های چوبی، وسایل عروسک، قیچی و کاغذ، تلفن اسباب بازی، ماشین و قطار استفاده کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه کودکان در سن سه تا چهار سالگی بسیار کنجکاو هستند،بیان داشت: در این سنین باید از وسایلی استفاده کرد تا این کنجکاوی تحریک و تقویت شود و وسایلی مانند لوازم آشپزخانه برای دخترها، وسایل حمل ونقل برای پسرها، انواع عروسک، قطعات کاغذ رنگی، آهن ربا، خانه‌های عروسکی، حیوانات گوناگون برای آشنایی بیشتر و انواع پازل‌ها مناسب هستند.

وی گفت: کودکان نیاز دارند والدین زمانی را به بازی کردن با آنها اختصاص دهند و این نیاز در سنین مختلف متفاوت است.

اخبار استانها

Back to Top

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما